איך ללמד את הילד לשחות | המדריך המלא

בעוד בריכת שחייה או ים הם באופן גורף הבילוי המועדף על הישראלים בחודשים החמים, הורים רבים שואלים את עצמם באיזה גיל מומלץ להתחיל ללמד את הילדים לשחות? כיצד לעשות זאת? ועוד שאלות מהותיות רבות בנוגע להקניית ביטחון בילדינו.

לימוד שחיה- מתי מתחילים? 

לדעת רבים כמעט כמו בכל תחום ככל שהחשיפה למים תהיה מוקדמת יותר כך גדל הסיכוי לאהבת השהייה במים והרגשת הביטחון במים. 

כיום ישנם חוגי שחייה לפעוטות החל מגיל שלושה חודשים- ישנה טענה שהבריכה המחוממת (34 מעלות צלזיוס) והשהייה במים מקנים ביטחון לפעוטות כמעט כמו שהרגישו שהיו בבטן אימם. חשוב לציין שבגיל כל כך קטן השיעורים הם לא שיעורי שחייה אלא יותר במטרה להרגיל את הילד לסביבת מים. השיעורים נעשים על ידי מדריכים מוסמכים לפעוטות. אחרי מספר שיעורים יתכן והמדריך יאשר תרגול עצמי בבריכה הפרטית שלכם. 

שחיה כפי שאנחנו מכירים אותה באחד הסגנונות המוכרים – גב, חזה, פרפר וחתירה מתחילים ללמד רק סביב גילאי 3- 4, אם כי גם בגילאים אלו עדיין קשה יותר למרבית הילדים ממספר סיבות- 

  • הראש עדיין גדול וכבד ביחס לגוף ומקשה על הילדים להוציאו מהמים לצורך ביצוע נשימה.
  • מבחינה מוטורית- שחייה היא שילוב של תנועות רגליים, ידיים ונשימה. בגילאים אלו חלק מהילדים עדיין לא יוכלו לשלוט בצורה מיטבית בכל השלושה יחד. 

לכן, הרבה מבתי הספר לשחיייה יתחילו ללמד שחייה באופן מקצועי יותר רק סביב גיל 6, אז הילדים בשלים לגמרי לביצוע כלל הפעולות הדרושות. 

ואולי זה הפרט החשוב ביותר לדעת מתי להתחיל ללמוד- כשהילד רוצה בכך! לימודי שחייה בדומה להרבה ענפי ספורט אחרים, מצריכים משמעת, ריכוז, התמדה, מאמץ גופני והשקעה רבה. לכן חשוב שהילד באמת ירצה אחרת יהיה לו פי כמה יותר קשה להתמיד. 

לימוד שחייה בבית:

במידה ותרצו ללמד את הילדים באופן עצמאי בבריכה הפרטית שלכם רצוי שתעשו זאת תוך שימוש במשחקים מעודדים שחייה וצלילה ולא תוך לימוד של ממש. בשיעורי שחייה עם מדריך קיים איזשהו כבוד והקשבה למדריך אשר יותר קשה ליצור בין הורה וילד ליצירת מצב של שיעור ממש. לכן מומלץ לא לקיים את הלימוד בדרך המסורתית אלא בהנאה מרובה אשר מעודדת שחייה, כך הילדים גם יתאמנו בשחייה וגם יהנו מהזמן איתכם בבריכה, שיטה זו גם גורמת לילדים לרצות עוד ועוד כך שהם בעצם מתאמנים המון.

במידה והבכל זאת תרצו לבצע לימוד שחיה בייתי בצורה מקצועית יותר עשו זאת ממש כך- 

  1. גרמו לילד לאהוב את המים- אמנם במרבית המקרים, אם ילד גדל בבית שבילוי בבריכה הוא חלק גדול מאוד מזמן האיכות המשפחתי, הסבירות היא שהוא אינו מפחד ממים כלל. אך במידה וקיים איזשהו קושי או חשש קל נסו לגרום לילד להתגבר עליו. השתדלו להימנע מתגובות שיגרמו לחרדה אצל הילד ועודדו שהייה והנאה מרובה בתוך המים. 
  2. הגדילו את זמן המשחק במים- בתחילה רצוי לא לזרוק את הילד ל”מים העמוקים” אלא לתת לו לשהות באמבטיה או בבריכה מתנפחת קטנה ולוודא  כי יבלה שם זמן איכותי של הנאה ומשחק. כשהילד מרגיש בנוח תוכלו להגדיל את כמות המים בבריכה לאט לאט. כך, גם אם קודם הילד פחד מעט מבילוי במים הוא יבין שניתן להנות בהם מאוד ולהרגיש בנוח.
  3. ביחרו מצופים מתאימים- ישנם מצופים שהם יותר מתאימים לשהיה במים, כמו גלגל או מין סירונת, מצופים אלו אינם מאפשרים לילד טווח תנועה ולכן טובים לשימוש בהתחלה על מנת להתרגל לבריכה הגדולה. בהמשך רצוי לעבור למצופים המאפשרים לילד ממש להיות עם כל גופו בתוך המים וגם מאפשרים לו להזיז ידיים ורגליים בחופשיות. 
  4. שמשו דוגמא- ילדים הם חקיינים של הוריהם, לכן גם אם אתם עדיין לא ממש בשלב לימוד השחייה הקפידו לשחות בבריכה שלכם ולא רק להשתכשך במים, כך הילד יראה אתכם ויחזור על התנועות שלכם ואפילו יבקש בעצמו ללמוד. 
  5. למדו אותם לעצור את הנשימה- היכולת לעצור את הנשימה בזמן השהייה במים היא יכולת הכרחית לביצוע פעולות בתוך המים ורצוי ללמוד אותה עוד לפני לימודי השחייה עצמם. אמנם זה ישמע מצחיק אך תרגיל פשוט של נשיפה על פני הילד יגרמו במרבית הפעמים לתגובה אוטומטית אצל הילד של עצירת הנשימה, כך תוכלו ללמד את הילד לעצור את הנשימה (מבלי לסתום את האף פיזית בעזרת הידיים) בכל פעם שפניו מתקרבים למים. בנוסף,  תרגילים כמו-נשיפת בועות במים עם השפתיים וגם דרך קש ומאוחר יותר גם כשפניהם בתוך המים, יעודדו אותם לתרגל נשימה והוצאת אוויר כדרוש לשחייה.
  6. הסירו את המצופים- כאשר הילד כבר יודע כיצד יש לנשום במים ומרגיש בטוח יותר הגיע הזמן להסיר את המצופים (רק בהשגחת מבוגר).
  7. מתחילים ללמוד שחייה- הדבר היחיד שתזדקקו לו  הוא בריכה בה המים מגיעים  לגובה החזה העליון או הסנטר של הילד (אבל לא מעל הראש!) לכן עשו זאת בצד הרדוד יותר של הבריכה.

על הלמידה להתבצע בשלבים , התחילו בכך שהילד אוחז בקיר או באדם אחר ושוחה אליכם בכל דרך שהוא יכול. המרחק הראשוני צריך להיות קצר מאוד וככל שהילד צובר ביטחון, תוכלו להגדיל את המרחק.

  1. לימוד התנועות- כאשר הילד כבר יודע להתקדם במים (בכל צורה שנוחה לו) יודע לנשום במים ומרגיש ביטחון, התחילו ללמד את התנועות. תחילה תרגלו תנועות רק מסוג אחד, למשל רק תנועות ידיים, כאשר הילד ישלוט בתנועה עברו ללימוד תנועות הרגליים, לבסוף שלבו ביניהם.
  2. הנאה- הקפידו שהשיעורים יהיו מהנים עבור הילד. מומלץ לחלק את השיעור כך שאם לדוגמא אתם מבלים שעה במים- התחילו במשחקים והנאה במשך עשר דקות ואז עשר דקות  אימון על שחייה אלייכם וחזרה לקיר או לאדם הנוסף וחיזרו להנות עשר דק. לאחר מכן, תרגלו עבודה על תנועות ידיים עשר דקות וחזרו להנות  עשר דק. לסיום תרגלו תנועות רגליים עשר דקות ובסוף התרגול חזרו לשחק. 

נושא ההנאה הוא חשוב מאוד בלימודי שחייה מכיוון שזהו ספורט מורכב ומעייף במיוחד עבור ילדים. ולכן חשוב לא לעשות רצף ארוך של למידה ולשלב גם כיף על מנת לא לגרום לילדכם להתייאש, בנוסף הקפידו להראות לילד כמה הוא התקדם, אימרו לו להסתכל אחורה על הדרך ששחה וחגגו יחד את ההתקדמות.

לסיום, הקפידו על מספר כללי בטיחות חשובים: 

  • לא מורידים מצופים ללא מבוגר בתוך הבריכה- לרוב הילדים יוצאים ונכנסים לבריכה וחוזר חלילה, על מנת שלא ישכחו לשים את המצופים כל פעם שיכנסו לבריכה רצוי ממש ליצור כלל שלא מורידים אותם עד תום השימוש בבריכ או עד השלב בו לומדים שחייה עם מבוגר צמוד. 
  • השגחה צמודה בתוך המים- בבריכה ובים מספיקה שניה אחת של מחסור בתשומת לב ועלול לקרות אסון. לכן במיוחד אם ילדכם בשלב לימודי שחייה או אינו מרגיש עדיין כדג במים, מומלץ להיפטר מכל הסחות הדעת שנמצאות מחוץ לבריכה ולהשגיח ממש מתוך המים.

יצירת תחושה נינוחה אצל ילדינו בעת השהייה במים היא עניין חשוב מאוד, במיוחד כשיש לכם בריכה פרטית, אין הורה שלא היה רוצה ליצור תחושת ביטחון מרבית אצל ילדיו ולדעת שהם שוחים היטב ומוגנים גם במים.
שחיה מהנה! 

לקבלת הצעת מחיר ללא עלות- מלאו את הטופס

2024 © לוקספול שירותי בריכות | בנייה ותחזוקת בריכות שחייה | בריכות פיברגלס, מתועשות ובטון