בריכת אוזון | מערכת חיטוי מתקדמת לבריכת שחייה

כשאנו שומעים את המילה “אוזון“, הדבר הראשון שעולה לנו בראש הוא אותו גז מסתורי שמרחף לו בגובה של קילומטרים מעל ראשנו ומגן עלינו מפני קרינת השמש. הדבר האחרון שנקשר למילה זו הוא הבריכה שבחצר האחורית שלנו. אך האמת היא שיש קשר הדוק בין השניים, כיוון שניתן לייצר גז אוזון ממש אצלנו בבית, ולהשתמש בו כדי לחטא את מי הבריכה שלנו. נשמע כמו מדע בדיוני? טכנולוגיה חדשה ומתוחכמת שפותחה בשנים האחרונות הופכת את הדבר למציאות! איך בדיוק זה עובד, מה היתרונות והחסרונות של בריכת אוזון, ומה לגבי שיטות החיטוי הישנות? על כך ועוד במאמר שלפניכם. 

מערכות חיטוי לבריכה

בריכות שחייה שונות באופן מהותי משאר הרכוש שברשותנו. אנו יכולים לגור בבית שאינו נקי, וגם לנסוע ברכב שלא שטפנו כבר שנה – אבל בשום אופן לא נוכל להשתכשך בבריכה שאינה נקייה. ניקוי הבריכה הוא חלק מהותי מהתחזוקה שלה, כיוון שמדובר בכר פורה להתפתחות זיהומים ולהצטברות חיידקים ונגיפים. מה עושים? מתקינים מערכת חיטוי לבריכה, שפועלת כל הזמן כדי לשמור עליה בטיחותית ונקייה ממזיקים. ישנן שיטות שונות של חיטוי בריכה, כאשר הנפוצות ביותר בישראל הן שימוש בכלור, במכשיר מלח או באוזון. 

כלור

זוהי השיטה המוכרת ביותר, אשר עד לאחרונה היתה אמצעי הכמעט בלעדי לשמירה על בריאות המתרחצים בבריכה. כלור, או בשמו הרשמי “חומצה היפוכלורית” הוא חומר עוצמתי שמשמיד פתוגנים ומזיקים שונים, וגם מסייע במניעת צמיחת אצות. הכלור יכול להגיע בצורת טבליות, אבקה, גז או נוזל, והוא זול, זמין ופשוט לתפעול. עם זאת, החומר הוא בעל ריח חזק, ועלול לגרום לגירוי בעורם ובעיניהם של המתרחצים, ולפגום בחוויית השחייה. בנוסף, שימוש בשיטה זו דורש תחזוק קבוע, כיוון שיש להוסיף את הכלור הגולמי למים לעיתים קרובות. 

כלורינטור – חיטוי באמצעות מלח

גם בשיטה זו, הכלור מהווה את האמצעי הבסיסי לחיטוי, אך הדרך קצת שונה. הכלורינטור הוא תא אלקטרוליטי אשר מסוגל להפוך מלח מומס לכלור. לאחר שהשלים את פעולתו, הכלור הופך בחזרה למלח, וחוזר חלילה. יתרונות השימור בכלורינטור הם רבים: הכלור שנוצר בתהליך אינו גורם לצריבה בעיניים, והשימוש במכשיר אינו דורש תחזוקה מתמדת. הכלורינטור פועל באופן קבוע ומשאיר את הבריכה מחוטאת כל הזמן. המכשיר עשוי להיות יקר יותר מהכלור הקלסי, אך בטווח הרחוק הוא חוסך את הצורך לרכוש עוד ועוד כלור גולמי, כך שעלותו המצטברת נמוכה יותר. 

חשוב לדעת כי לאורך זמן, מלח בבריכה עשוי לפגום בבריכות ויניל או בטון, אך הוא מתאים ביותר לבריכות פיברגלס. חיסרון נוסף הוא כי יש המכשיר נוטה להתבלות ויש להחליפו כל מספר שנים. 

חיטוי בריכה באמצעות אוזון

בשל חוסר הנוחות שגורם הכלור לשוהים בבריכה, עלה הצורך בפיתוח שיטה חדשה לשמירה על ניקיון המים. מערכת אוזון היא דרך קלה, יעילה ובטיחותית לעשות זאת, שאינה פוגעת בחוויית השחייה. 

אוזון הוא גז כחלחל המורכב משלושה אטומי חמצן, והוא בעל יכולות חיטוי עוצמתיות. במקום להוסיף אותו לבריכה כפי שמוסיפים חומרים אחרים, החומר מחטא את מי הבריכה בתוך מערכת המחזור, כיוון שאסור לבני אדם לבוא עימו במגע. כאשר המים מוחזרים לבריכה, החומר הקיים בהם הוא בריכוז אפסי בלבד, כך שהוא אינו מזיק. 

איך זה עובד?

מכשיר בשם אוזונטור מותקן במערכות הסינון של הבריכה. כאשר המים עוברים דרכו, הם עוברים חיטוי על ידי האוזון לפני שהם חוזרים לבריכה. חשוב לדעת כי זהו גז בלתי יציב, ולכן אי אפשר לשנע אותו בצורתו הגולמית ויש לייצר אותו במקום. ניתן לעשות זאת באמצעות מערכת חיטוי UV או מערכת פריקת קורונה. 

בשיטת חיטוי UV לבריכה משתמשים באור אולטרה-סגול כדי להפוך חמצן לאוזון. אנרגיית מנורות ה- UV מביאה לפיצול מולקולות חמצן (המורכב משני אטומי חמצן), אשר מתחברות בחזרה לכדי יצירת מולקולות אוזון. בשלב הבא, הגז מתמוסס אל תוך מי הבריכה באמצעות שאיבת ואקום. 

אוזונטור פריקת קורונה משתמש בפריקה חשמלית במתח גבוה כדי לפרק את אטומי החמצן ולהרכיבם מחדש בצורה אחרת. בשיטה זו נוצר אוזון בריכוז ואיכות גבוהים יותר מאשר בשיטת ה־UV, אך אוזונטור זה הוא גם יקר יותר. 

יתרונות וחסרונות

לחיטוי בריכה באמצעות אוזון מספר יתרונות משמעותיים:

  • הוא מתאים לבריכות חיצוניות ומקורות
  • הוא אינו מזיק לבטון, פיברגלס או ויניל
  • הוא מחסל מזיקים ביעילות ובמהירות רבות פי כמה משיטות חלופיות
  • הוא מפחית ריחות רעים
  • הוא מתאים גם למים קשים ולא מייצר אבנית
  • הוא אינו דורש תחזוקה רבה

חסרונות:

  • בצורתו הגולמית, מדובר בחומר מסוכן ויש להשתמש בו בזהירות
  • אוזונאוטרים עשויים להיות יקרים לקנייה ולהתקנה
  • האוזנאוטר אינו מבטל לגמרי את הצורך בשימוש בכימיקלים כמו כלור, אלא רק מפחית אותו, כיוון שהוא מחטא את המים רק במערכת הסינון. 

תחזוקת בריכת אוזון

מערכות אלה הן בדרך כלל אוטומטיות ופועלות כל העת כדי לוודא שתוכלו לשחות בבריכה בבטחה ובהנאה. אין צורך לחשב ריכוזים או לדאוג להוספת חומרים למים כל העת. מדובר בתחזוקה נמוכה ביותר, הכוללת בעיקר הקפדה כי המערכת החשמלית פועלת כראוי. 

ומבחינה כלכלית?

מחירי המערכות השונות משתנים בהתאם לטכנולוגיה הספציפית ולגודל הבריכה. 

המחירים נעים על פני טווח של 1,300 שקלים לאוזונטור פריקת קורונה המיועד לג’קוזי ומטפסים עד ל- 8,000 שקלים לאוזנטור קרינת UV לבריכת שחייה. 

לסיכום, שימוש במערכת על בסיס אוזון לבריכה הביתית שלכם עשוי להיות פתרון מצוין. אם כי טכנולוגיית חיטוי זו אינה עומדת בפני עצמה, ואינה פוטרת אתכם לחלוטין מן הצורך להיעזר בכמות מעטה של כימיקלים כמו כלור לשם טיהור המים, מדובר בחיטוי משלים יעיל ביותר. טכנולוגיה מתקדמת זו תאפשר לכם ליהנות מבילוי נעים ובטיחותי בבריכה הביתית שלכם ללא תחושת צריבה וללא תופעות לוואי.